Ungdomstrinnet

Personlig utvikling

I ungdomstrinnet orienteres undervisningen primært mot elevenes egen dømmekraft og etikk gjennom utfoldelse av kunnskap om verdens historie, oppsettning og sammenhenger. Vi oppfordrer elevene til å i større grad skape og forme sin egen virkelighet og søke nye forbilder på veien mot å finne seg selv.

Internasjonalt er Steinerpedagogikk noe som etter hvert har etablert seg i store deler av verden. Det finnes nå over 1000 steinerskoler i verden, og hele 32 i Norge fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord. Og selv om Steinerskolene i Norge har sin egen norsk læreplan, samarbeider forbundene på tvers av internasjonale landegrenser.

Etter 10. klasse ved vår grunnskole kan elevene fortsette i offentlige eller private videregående skoler. Men det er også mulig å fortsette videre på Videregående Steinerskole i fylker som tilby dette, som for eksempel Skansen VGS i Trondheim som tilbyr Studiespesialisering m/ fokus på bærekraft.

Du kan lese mer om læreplanen på Steinerskoleforbundets nettsider:

A7I00296 copy.jpg

Erfaringer fra våre elever

Om vårt skolemiljø

Om trinnene

8. klasse

Sammen utforsker vi det grenseløse og forholdet mellom mennesker. Vi lærer blandt annet mer om andre land, kulturer og naturfohold i geografien. Vi studerer himmelrommet i astrologien, farer gjennom materienes fysiske grenser i kjemien og dykker inn i læren om menneskekroppen. Vi fokuserer på å beholde en helhetlig tilnærming til fagstoffet og knytter de røde trådene om klodens geografi, stjernehimmelen, fysiske krefter og geometrien sammen, for så å utforske forholdet mellom dem og sammenhengene.

Tidlig i skoleåret blir det gjerne en overnattingstur for å bli kjent med hverandre igjen og styrke samhold og identitet for klassen og den enkelte. Senere på året kommer igjen en tur i forbindelse med astronomien, og skoleåret avsluttes ofte med en overnattingstur i telt.

9. klasse

Vi fokuserer på historiske omveltninger, økonomi, fysikk og kjemi. Vi oppfordrer elevene til å i større grad skape og forme sin egen virkelighet og søke nye forbilder på veien mot å finne seg selv. Tenkningen styrkes som en motvekt til følelsene. I historie og samfunnslære undervises det fra verdenshistorien fra 1650 og opp til 1814. Temaet er økonomisk utvikling og konsekvenser for menneskenes utvikling. Årsakskjeder kommer også i fokus i fysikk. Menneskets biologi tar for seg skjelettets knokler, vektstangsprinsippet og lemmenes bevegelser.
I norsk er dette skoleåret det store litteraturåret der elevene blir kjent med store forfattere. Alle andre fag som har vært tidligere videreføres.

Fysisk aktivitet er viktig i denne alderen. Derfor legger man dette skoleåret opp til turer i nærområdet, gjerne med overnatting, både for å utfordre elementene og seg selv. Det kan være fjellturer, sykkelturer, skiturer , aketurer o.l. Elevene får også prøve seg en uke i arbeidslivet dette skoleåret.

10. klasse

Den utviklede tankekraft og vurderingsevne til utfoldelse og vi knytter sammen tråder fra tidligere år for å skape et faglig overblikk og sammenheng mellom fagene. Oppgaver hvor logikk og fornuft anvendes står sentralt. Kunsthistorie innføres som nytt fag, der billedkunsten fra oldtiden og frem til nyere tid studeres og den kunstneriske egenaktiviteten er stor.

I løpet av året skal elevene levere en særoppgave med valgfritt tema. Elevene oppfordres til å vise selvstendighet, uttrykke egne tanker og ideer og behandle alle fagområder med fantasi og allsidighet.

Du kan lese mer om trinnene her.