Skolemat

skolemat2.png

Sunne matvaner

Både i Steinerpedagogikken generelt og hos oss ved Steinerskolen i Ålesund står smaksrik og sunn mat veldig i fokus. Vårt mål er at barna skal få en god forståelse for bærekraftig og økologisk mat, og at vi sammen er forbilledlige på dette området. Derfor serverer vi varm vegetarisk skolemat hver dag, satt sammen av økologiske råvarer fra vår egen grønnsakshage og lokalmat fra regionen.

For våre foresatte er det deilig å slippe å smøre matpakke hver dag, i tillegg til at alle barnene er sikret et godt kosthold på skolen. Gjennom et matbidrag på 100 kr/mnd per barn har skolen ansatt en egen kokk som forbereder maten hver dag.

Matlagingen foregår i skolens store kjøkken og felles spiserom. Kokken vår handler inn de manglende råvarene og deretter hjelper 1. klasse til med matlagingen. De enkelte ordenselevene fra hver klasse dekker på og av bordene, og ungdomsskoleelevene tar oppvasken. Lærerne hjelper til der det trengs. Dette skaper et fellesskap rundt måltidene våre og vi opplever at dette påvirker det sosiale miljøet ved skolen på en svært positiv måte. Det skal være hyggelig og hjemmekoselig på kjøkkenet, slik at elever og lærere kan sitte sammen for å prate om hverdagslige ting.

skolemat.png
hagen3.jpg