Barnetrinnet

1. - 7. Klasse

08:30 - 14:00 hver ukedag.

Fra erfaring til forståelse

På barnetrinnet fokuserer vi rundt det å starte undervisning gjennom kunstneriske og praktiske gjøremål. Vi mener at fysisk aktivitet og kreativ utfoldelse øker elevenes glede for kunnskap, og slik kan for eksempel hopping, klapping og telling være gode metoder for å lære seg sitt første regnestykke. På samme måte er det å male bokstaver en god teknikk for å lære seg lesing og skriving.

I vår undervisningen legger vi til rette for å danne en vei mellom barnets egne kreative erfaringer til den endelige teoretisk forståelsen. Vi forsøker å imøtekomme elevenes lærelyst gjennom å gi individuelle utfordringer til alle i klassen , samtidig som vi ønsker å skape tilhørighet og trygghet for hvert enkelt barn gjennom kreativ utfolding.

Fokuset vårt er at skole skal være gøy, samtidig som utdanningen imøtekommer den generelle norske læreplanen. Du kan lese mer om vår læreplan på Steinerskoleforbundets nettsider.

En trinn for trinn oversikt finner du her.

 

Fådelt skole og periodisk undervisning

Noe som er kjekt å vite er at Steinerskolen i Ålesund er en fådelt skole. Det vil si at sammensetningen av de forskjellige klassetrinnene 1. - 7. klasse kan variere noe fra år til år. Dette gjør at elevene utvikler en større sosial krets og sjansen for å finne gode venner øker betraktelig.

Det viktige er at klasselæreren som elevene får i 1. klasse følger klassen i flere år. Denne læreren underviser klassen i det vi kaller periodisk hovedfag hver morgen kl. 08.30 – 10.20. I periodisk hovedfag fordyper klassen seg i et fag over en periode på 3 til 4 uker.  Resten av dagen er satt av til tradisjonelle fag som for eksempel norsk, matematikk eller samfunnsfag.

A7I00381.jpg

Steinerskolen i Ålesund

Våre elever

1. klasse Friluft

Vi er stolte av å tilby 1. klasse friluft, et skoletilbud som tillater oss å bruke naturen som klasserom hver dag. Mange viktige elementer og virkemidler ligger bak dette tilbudet og et av dem er den frie leken. Den har mange likhetstrekk med de gode læreprosesser vi møter i klasserommet. I den frie leken organiserer barna seg selv. Nye muligheter prøves ut, grenser tøyes og farer overvinnes. Dette skjer på barnas premisser, men med en hårfin balanse mellom utfordringer og forutsetninger, både sosialt, kognitivt og motorisk. Når vi beveger oss inn i klasserommet vil vi se at de samme kvalitetene som barna helt bevisst trener opp gjennom frilek, er en forutsetning for gode læreprosesser.

I steinerpedagogikken bygger vi videre på noen av lekens kvaliteter i læreprosessene. Ikke i form av impulsiv vilkårlighet, men som en utforskende vei der enkelte føringer gir uendelig mange muligheter. Den er kilde til mye læring og livskompetanse.

Flerspråklige elever.

“Noe av det vi er ekstra stolte over er at våre elever har to fremmedspråk - engelsk og tysk - allerede fra 1. klasse. Her legger vi vekt på en musikalsk tilnærming til læring gjennom sang, bevegelse, dramatisering og dikt.”

- Vibecke Schytte, daglig leder Steinerskolen i Ålesund