Steinerpedagogikk

“Det langsiktige målet er å skape livslang motivasjon for læring - gjennom engasjement, nysgjerrighet og undring.”

-Rudolf Steiner

Steinerfilosofien.

Rudolf Steiner sin filosofi bygger på det å vise omsorg for elevens egen utvikling, og deretter gjennom praktiske gjøremål hjelpe dem til å utvikle ferdighetene de trenger i samfunnet. Denne målsetningen legger føringen for innhold og metodikk i Steinerskolen.

steiner.png

Fortelling som undervisningsmetode.

Vår erfaring er at barn har en større evne til å forstå og interessere seg for faglig innhold, om det er formidlet gjennom fortellinger. Derfor er formidlingsarbeidet en vesentlig del av hvordan lærerne ved Steinerskolen jobber med det pedagogiske undervisningmaterialet.

Periodisk hovedfag.

Ved Steinerskolen begynner skoledagen alltid med en dobbeltime hovedfag. De to timene er ledet av klasselæreren og innledes som regel med musikalske, språklige eller rytmiske øvelser, alt etter barnets alder. Gjennom hovedfag jobber elevene tematisk og fysisk med fagets innhold eller med innhold direkte relatert til årstidene. Slik får elevene en energisk start på dagen, og legger grunnlag for å møte videre fag fra den praktiske og sansenære siden.

Arbeidsbøker.

Ved Steinerskolen bruker vi lite ferdigtrykte lærebøker, særlig i barneskolen. Elevene lager i stor grad sine egne arbeidsbøker ved å jobbe gjennom det de har blitt fortalt av læreren, enten skriftlig eller kunstnerisk.

En internasjonal pedagogikk

I dag drives det 32 steinerskoler og 56 steinerbarnehager i Norge, det vil si at nesten 6000 barn og unge går ved Steinerskoler eller Steinerbarnehager her til lands. Internasjonalt finnes det rundt 1000 Steinerskoler og 1800 Steinerbarnehager fordelt på alle verdens kontinenter. Steinerpedagogikken har dannet grunnlag for undervisning innenfor de mest ulike religiøse, kulturelle og økonomiske forhold.

Her kan du lese mer om Steinerskoler internasjonalt.

postkort.png
steinerpedagogikk2.png

Hode, hjerte og hånd

Uansett hvor i verden så tar Steinerpedagogikken utgangspunkt i den lokale kulturens egenart, dens musikk, religioner, kunnskaps- og håndverkstradisjoner.

Steinerpedagogikken ser på mennesket som en helhet og legger fokus på en allsidig undervisning som engasjerer elevens hode, hjerte og hånd. Hodet stimuleres gjennom kunnskap og teori, gjennom gjentatt øvelse, pugging og konsentrasjon. Hjertet gjennom sosialt samspill, gode vaner, og estetiske og kunstneriske øvelser. Hånden og kroppen gjennom bevegelse i alle fag, finmotorisk presisjon og praktiske øvelser.

Praktisk læring

Ved Steinerskolen i Ålesund ønsker vi å legge til rette for at elevene får en god forståelse av de praktiske ressursene vi har tilgjengelig i Norge. Derfor har vi vår egen grønnsakshage, tilgang til sløyd og smie, og ligger tett på både skog og fjøre i Hatlaåsen.

Så ofte det lar seg gjøre forsøker vi å lage tydelige bånd mellom teorien i de ulike fagene, med praktiske gjøremål. Enten det er å skrive et dikt mens man sitter ute i gresset, eller det å kalkulere målene til et nytt byggeprosjekt.

steinerpedagogikk.png