Om skolen vår

Plassert i grønne omgivelser sentralt på Ratvikåsen ligger Steinerskolen i Ålesund.

Tilbudet ble etablert i Ålesund i 1993, og har siden tilbudt 1. - 10. klasse. Steinerskolen i Ålesund er et pedagogisk alternativ til den offentlige grunnskolen, enten det skulle være alle ti årene eller for eksempel kun ungdomsskolen.

Mer om vårt skoletilbud

Etter 10. klasse ved vår grunnskole kan elevene fortsette i offentlige eller private videregående skoler. Men det er også mulig å fortsette på Videregående Steinerskole i fylker som tilby dette, som for eksempel Skansen VGS i Trondheim som tilbyr Studiespesialisering m/ fokus på bærekraft.

Om skolebygget

Vårt fargerike skolebygg ligger godt til rette i sin egen lille skog. Vi legger stort fokus på mye uteområde og akitviteter for alle trinn. Enten det måtte være rundt vår bålplass, i grønnsakshagen eller i vår koslige hengekøye krok. Under finner du et kart over vårt skoleområdet og noen utsnitt fra hvordan det ser ut.

Under er et kart over vårt skoleområde.

Fundamental frihet kommer fra å leve i troskap med sine egne handlinger, samtidig som å forstå behovene til sine medmennesker.

- Rudolf Steiner, grunnleggeren av den første Steinerskolen.

Et Steinerpedagogisk tilbud

Steinerskolen i Ålesund er en del av et pedagogisk alternativ som etter hvert har etablert seg i store deler av verden. Det finnes nå over 1000 steinerskoler i verden, hvorav 32 i Norge, fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord.

Steinerskolene samarbeider over landegrensene, men landene har selvsagt sine egne læreplaner. Helheten og sammenhengen i steinerskolenes læreplan er gjennomarbeidet og grundig utprøvd gjennom en nesten hundre år lang pedagogisk praksis.

Du kan lese mer om læreplanen på Steinerskoleforbundets nettsider:

Skolepenger

Steinerskolen er en friskole, noe som vil si at staten dekker 85 % av driftsutgiftene, men ikke noe av kapitalutgiftene. Det gjør det nødvendig at du som elev betaler skolepenger. De gjeldende skolepengesatsene er:

1400 kr for ett barn

2101 kr for to eller flere barn

Man betaler skolepenger i 10 mnd/år. I skolepengene er skolemateriell og skolemat inkludert. Skolen kan innvilge redusert skolepengesats etter søknad. Ta kontakt for mer info om dette.